18 Nisan 2018 Çarşamba

ALABELEN DAĞI-2442 Metre / ANTALYA

Alışmış kudurmuştan beterdir! Ülkenin birçok bölgesinde birçok dağa belki de tekrar tekrar çıkınca aynı şeyleri yapmak istemeyen bizler son bir yıldır bu sebeple hem dağa gidiş sayımızı azalttık hem de yeni tırmanış faaliyetleri için daha ayrıntılı araştırma yapmaya başladık. Dağa çıkma boşluğunun yerini ülkenin bilindik yürüyüş rotalarını bitirmek doldurdu. İtiraf etmek gerekirse onlardan birçoğu da dağ tırmanışını aratmayacak lezzetler bırakıyor bizlerde.
Açıkçası sırf dağa çıkmış olmak için aynı yerlere inip, çıkmak eylemi içinde bulunmak kesinlikle bana sıkıntı veriyordu. Bu yıl yine yıllık tırmanış planımız için daha önce tırmanış yapmadığımız dağları araştırırken, Alabelen'e rastlamıştım. Antalyalı dağcı arkadaşlarımızdan ve Tunç Fındık'ın Şubat 2018'de yapmış olduğu kuzey çıkışından dolayı da bir süredir gözüme çarpıyordu bu güzel yükselti. Aslında yüksekliği ile literatürde  dağ kategorisine bile alınamayacak bir dağ ama yine de biz Kılıçlar Alabelen için yollara düştük. Biraz Alabelen'den de bahsedelim o zaman.
ALABELEN Antalya ve Fethiye arasında konumlanmış Bey Dağları'nın alt kategorilerinden biri olan Bakır Dağları'nın bir parçası olarak görülüyor. Bu dağların Bakır Dağları olarak anılmasının sebebi ise yaz ve bahar aylarında güneş doğarken dağların aldığı kızılımsı renktir. Saklıkent'i Bakır Dağları'nın merkezi sayabiliriz aslında. Alabelen, diğer adıyla Eren ise Bakır Dağları'nın en küçük üyelerinden biridir. Tunç Dağı'nın kuzeyinde Feslikan (Karçukuru) Yaylası'ndan itibaren yükselir. Tunç Dağı'na doğru kuzey-güney doğrultusunda uzanıyor. Dağın ana zirvesi kuzey-güney hattındaki sırtın en güneyindedir. Ana zirveye gelmeden 2375 metrede bölge halkının Ziyaret Tepe diye adlandırdıkları bir zirve daha bulunuyor.
10 Nisan 2018 salı günü öğle vakti okuldan çıkar çıkmaz doğruca eve koştum. Çarşamba günü de okulda dersim olmadığı için bu faaliyeti vakit sıkıntısı olmadan güzel bir şekilde gerçekleştirecektik. Eve ulaşır ulaşmaz bir gün önceden hazırladığım çantamı da alıp Ayhan ile birlikte sahil yolundan hava alanının yolunu tuttuk.
Uçağımız 17:25 gibi güzel bir saatte gecikmeden kalkarken, 50 dakika sonra Antalya'da olmak biz İstanbullular için büyük lükstü inanın.
Uçaktan iner inmez Enterprise'dan kiraladığımız aracımızla Antalya merkezde her zaman kaldığımız Adalia Otel'e doğru yola çıkıyoruz. Saat 19:00 gibi otele ulaşıyoruz. Hızlı bir akşam yemeği yiyip, ertesi gün tırmanışta iken kullanacağımız yiyecek ve içecekleri temin edip, erkenden dinlenmeye çekiliyoruz.
11 NİSAN 2018 Çarşamba günü saat 06:00'da kalkıyoruz. Otelin kahvaltısına kalmayacağımız için otel görevlisi bize kocaman bir ekmeğe güzel bir sandviç hazırlıyor. Saat 07:00 gibi kahvaltımızı da yapmış bir şekilde arabaya atlayıp, Feslikan Yaylası'na doğru yola çıkıyoruz.
Bulunduğumuz yerden 50 kilometrelik bir mesafede bulunan yaylaya doğru ilerlerken Antalya sokaklarının sakin hali şaşırtıyor bizi.
Çakırlar'ı geçtikten sonra sağda bir simitçiden sıcak sıcak simit alıp, birer bardak sıcak çay içiyoruz. Bu arada yollarda kimsecikler yok.
Yavaş yavaş arabayla tırmanmaya başlıyoruz. Deniz seviyesinden 1890 metrede bulunan Feslikan'a ulaşmak için Çakırlar, Geyikbayırı, Çağlarca gibi eskinin köyü yeninin mahallelerini geçiyoruz. Saat 08:30'da da Feslikan Yaylası'na ulaşıyoruz. Arabayı tam gsm antenlerinin olduğu, yaylaya inişe geçilecek yolun ağzında, bir evin dibinde  bırakıyoruz.
ARABAYI PARK ETTİĞİMİZ YERDEN İLK GÖRÜNÜM
Hazırlıklarımızı yapıp, yola çıktığımızda saat 09:15'i gösteriyor. Günün ilk fotoğrafını keyifle çektiriyoruz.
FAALİYET BAŞLASIN O ZAMAN
Rotaya girdiğimiz yerde, hemen sağ kolda gsm şirketlerinin vericilerini görüyoruz.
ROTANIN BAŞLADIĞI YER
Hemen bir evin dibinde bulunuyor bu vericiler. Biz de bu evin yanından yükselerek dağın eteklerine doğru ilerliyoruz. Ayaklarımızın altında Arap sümbüllerinden bir halı serilmiş gibi adeta. Bir yandan da uzaklardan gözüken karlı kuzey yüzüyle Tunç Dağı ve doğu yüzüyle Alabelen'e baka baka ilerliyoruz.
KARLI TUNÇ DAĞI VE SAĞ KOLDA ALABELEN
Saat 09:30 gibi yayladan bu alana gelen traktör yolundan bir süre ilerliyoruz. Kısa bir süre sonra da bu yol yok oluyor zaten.
TRAKTÖR YOLUNDA İLERLERKEN
Hava sıcaklığı 20 dereceler civarında olduğundan üstümüzdeki fazlalıkları çok geçmeden çıkartıyoruz.
FAZLALIKLARIMIZI ÇIKARTIYORUZ
Bulunduğumuz yerden izleyeceğimiz sırt hattı rotası çok açık gözüküyor artık ve biz de hafif hafif yükselmeye başlıyoruz.
İZLEYECEĞİMİZ ROTA
Solumuzda kalan Feslikan Yaylası'na bakmadan ilerleyemiyoruz. Ortasında kocaman, yemyeşil bir şekilde parlayan şenlik alanıyla devasa bir yayla.
YUKARILARDAN FESLİKAN YAYLASI
Geldiğimiz yöne baktığımızda ise uzaklardan Antalya körfezi, Sivri Dağı'n ucu ve dağlık alanlar yine çok güzel bir görsel manzara sunuyor insana.
GELDİĞİMİZ YÖNDEN BİR GÖRÜNÜM
Zemin dağ ana bloğuna yaklaşır yaklaşmaz küçük kaya parçalarına dönmeye başlıyor. Yükseldikçe biraz daha iri parçalarla karşılaşıyoruz. Ama yine de patika bariz bir şekilde ayaklarımızın altında.
ETABIN ZEMİNİNDEN BİR GÖRÜNÜM
Tırmanışın çok uzun sürmeyeceğini bildiğimiz için keyfini çıkarta çıkarta yükseliyoruz. Sırt hattında ilerlediğimiz için de batımızdaki Feslikan Yaylası da, doğumuzdaki Moryer-Yörük Mahallesi de muhteşem bir şekilde görüntü sunuyorlar bize.
SIRT HATTINDA İLERLERKEN
Sabah 06:30'da kahvaltı yaptığımız için saat 10:30'da bir on beş dakikalık yemek molası veriyoruz. Bu sırada da arka fonda kalan bölgeyi biraz daha inceliyoruz.  Batımızda kalan birçok alanda mermer yatakları görüyoruz. Kısa bir dinlenme sonrası da saat 10.45'te tekrar sırt hattına girip, yükselmeye devam ediyoruz.
Zaten bir on dakika sonra saat 10.50'de de 2375 metre ile köylülerin Ziyaret Tepe diye adlandırdıkları zirveye ulaşıyoruz.
ZİYARET TEPE-2375 METRE
Ziyaret Tepe'den bölgeye bir bakış atın. Dağın kuzey yüzü buradan biraz daha açık bir şekilde gözüküyor. Hala karla kaplı olduğunu görüyoruz.
ZİRVEDEN YAYLAYA BAKIŞ

DAĞIN KUZEY YAMACINDAN DAR AÇIYLA BİR GÖRÜNÜM
Zirvede kısa bir mola sonrası saat 11:00'da ana zirve için sırt hattına tekrar giriş yapıp, devam ediyoruz.
ANA ZİRVEYE DOĞRU YOLA DEVAM

İLERLEDİĞİMİZ HAT ROTA GÜZERGAHINDAN BİR GÖRÜNÜM
Kar olmadığı sürece belirgin bir patika yol sizi zirveye kadar taşıyacaktır. Tabi kar varken bu sırt hattında da yürümek biraz tehlikeli olabilir.
ZİRVEYE DEVAM EDEN BELİRGİN PATİKA HATTI
Bu hattın sonundan hafif bir inişe geçiyoruz. Karşımızda ufak, belirgin bir tepecik beliriyor.
ÖNCE İNİŞ SONRA ÇIKIŞ
Tepeciği geçtikten sonra artık sırtın en güneyinde bulunan ana zirveye doğru giden hattı görebiliyoruz.
ZİRVEYE GİDEN HATTIN SON KESİMİ
Biz zirveye doğru ilerlerken hava biraz kapanıyor. Biz de saat 11:35'te Alabelen ana zirveye ulaşıyoruz.
ALABELEN ZİRVE-2442 METRE
Zirve kayalıklarının içinde, ortadaki bir taş dikkatimizi çekiyor. Taşın üstüne zirvenin konumu işaretlenmiş.
N-6163
Zirvede dinlenme ve öğle yemeğizi yeme şansı hava şartlarından dolayı her zaman olmaz. Bu kez şans bizden yana. Keyifle yemeğimizi yiyoruz.
AYHAN ZİRVEDE YEMEK YERKEN
Yemek yedikten sonra da bu güzel anı donduracak güzel bir ekip fotoğrafı çektiriyoruz.
ZİRVEDE BİZ KILIÇLAR
Zirvede tabi başka ne yapılır? Etrafı incelersin. Tam güneyimizde, 3 yıl önce tırmandığımız Tunç Dağı'nın hala karla kaplı kuzey yamacı gözüküyor.
TUNÇ DAĞI KUZEY YAMACI
Tam batımızda, 2550 metrede,  Antalya'nın 1997 yılında açılan ve TUG diye anılan; TÜBİTAK Gözlem Evi karlı yamaçların üstünde gözüküyor.Duyduğumuza göre bölgedeki mermer yatakları nedeniyle toz oluşuyormuş ve bu toz da gözlem evinin verimliliğini düşürüyormuş.
GÖZLEM EVİNİN BÖLGEDEKİ KONUMU
Zirveye ulaştığımız andan itibaren yarım saat sonra yani; saat 12:10'da inişe geçmeye başlıyoruz. İnişimiz hem kolay hem de hızlı oluyor.
YAYLAYA DOĞRU HIZLI BİR İNİŞ ANINDA
Yayla evlerine saat tam 13:00'da ulaşıyoruz. Birçok evin duvarında boyanmış bir şekilde gördüğümüz Türk bayrakları dikkatimizi çekiyor.
FESLİKAN YAYLASI EVLERİNDEN BİRİ
Yaylaya ulaştıktan sonra yaylanın sık sık bulunan çeşmelerinden birinde elimizi yüzümüzü yıkayıp, kıyafetlerimizi değiştiriyoruz. Sonra da hızlıca inişe geçiyoruz. Nereye mi? Tabi ki bu bölgede en sevdiğimiz yer olan Geyikbayırı'na.
GEYİKBAYIRI'NDA KEZBAN GUEST HOUSE BAHÇESİ
Geyikbayırı portakal çiçeği kokuları, nar ağaçları, tırmanış yapan sporcuları ile bizi mest ediyor. 1-2 saat kaldığımız bu güzel bahçede çayımızı, kahvemizi içip, günün keyfini çıkartıp, dinleniyoruz.
Genel olarak Alabelen tırmanışı özellikle bahar ve yaz aylarında dağcılığa yeni başlayanlar için uygun bir dağ. Sırt hattı kışın biraz tehlikeli olabilir diye düşünüyorum. Tırmanması keyifli ve muhteşem manzaralara sahip. Eğer çıkmadıysanız tavsiye ederiz.
Sonrası tabi ki kürkçü dükkanına dönüş. Akşam İstanbul'a uçağımız var. Ertesi gün de beni okulda bekleyen bir sürü canavarım var. Bitirmeden bu güzel faaliyetin teknik verilerini versek iyi olur sanırım.

TIRMANIŞIN TEKNİK VERİLERİ
Çıkılan İrtifa: 560 Metre
İnilen İrtifa: 560 Metre
ROTAMIZ
Efendim bizim için yine güzel bir faaliyetin sonu gelmişken, notlarımız başkaları için faydalı olur diye düşünürken, yeni faaliyetlerin gümbürtüsünün sesini duyar gibiyim. Hayallerimiz hiç bitmesin!!